کد مطلب: 42454| زمان انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۴ ۱۰:۱:۱۰| نسخه چاپی
قوزبالا قوز!

گران شدن مسافرت با افزایش 200 درصدي نرخ بنزين

قوزبالا قوز!

راه و شهرسازي - ایران نیوز24: افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین آزاد باعث ایجاد نگرانی در مورد احتمال افزایش هزینه حمل‌ونقل شده است. قیمت سوخت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تعیین قیمت تمام‌شده در صنعت حمل‌ونقل است که حالا با افزایش قیمت بنزین ممکن است هزینه‌های رفت و آمد شهروندان را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

سابقه تاثیر قیمت بنزین بر هزینه حمل‌ونقل در مقاطعی که دولت اقدام به اصلاح یارانه‌ها کرده است نشان می‌دهد که بلافاصله پس از افزایش نرخ بنزین، هزینه حمل‌ونقل در تمامی بخش‌ها با تورم مواجه شده است. بر اساس باور عموم احتمال اینکه هزینه حمل‌ونقل به همان میزان ۲۰۰ درصد گرانی بنزین افزده شود بسیار بیشتر از سایر احتمالات است اما واقعیت این است که فاکتورهای دیگری مانند هزینه نگهداری وسایل نقلیه، خدمات‌رسانی، ویژگی‌های منحصر به فرد هر صنعت و چند شاخص دیگر نیز در کنار هزینه سوخت در تعیین قیمت تمام‌شده موثر است. در این میان افزایش هزینه کلیه بخش‌های حمل‌ونقلی با وجود پرداخت یارانه‌های دولتی قطعی است؛ موضوعی که مسوولان همچنان آن را انکار می‌کنند تا احتمالا از شوک قیمتی حاصل از این اصلاح بکاهند. پس از آزادسازی نرخ بنزین در بامداد روز گذشته مسوولان بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی بر ثبات قیمت با وجود گرانی بنزین خبر داده‌اند.

نرخ سوخت هواپیمای باری لیتری ۶۰۰۰ تومان

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه نرخ سوخت هواپیماهای باری و هلی‌کوپتر هر لیتر حدود ۶۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود، گفت: حمل‌ونقل هوایی کالا در کشور ما برای صاحبان کالا توجیه ندارد و ۱۰ فروند هواپیمای باری کشور زمینگیر است. مقصود اسعدی‌سامانی درباره نرخ سوخت هواپیماهای مسافری و باری اظهار داشت: نرخ سوخت هواپیماهای مسافری در کشور ما برای هواپیماها با رجیستر ایران هر لیتر ۶۰۰ تومان‌ محاسبه می‌شود. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: ‌‌این سوخت هر لیتر ۶۰۰ تومان که به ناوگان مسافری هوایی اختصاص می‌یابد براساس «پرواز آن هواپیما» و «ایرانی بودن رجیستر آن» است.

وی اضافه کرد: همچنین نرخ سوخت برای هواپیماهای باری و هلی‌کوپتر در کشور ما هر لیتر بیش از شش هزار تومان است. در واقع نرخ سوخت هواپیماهای باری ۱۰ برابر نرخ سوخت هواپیمای مسافری در ایران است و به همین دلیل حمل‌ونقل کالا از طریق هواپیما برای صاحبان کالا توجیه اقتصادی ندارد. اسعدی‌سامانی افزود: در حال حاضر هواپیماهای باری ناوگان هوایی کشور که حدود ۱۰ فروند است، همه زمینگیر هستند زیرا برای هیچ صادرکننده‌ای مقرون به صرفه نیست که با این نرخ، بار را از طریق هوایی جابه‌جا کند. ‌برخی از کالاهایی هم که از طریق حمل‌ونقل هوایی در حال حاضر جابه‌جا می‌شود، بیشتر از طریق قسمت کارگو هواپیماهای مسافری است‌.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر ‌اینکه ضرورت دارد نرخ سوخت هواپیماهای باری تعدیل شود، ادامه داد: ما بارها به دولت این موضوع را تذکر داده‌ایم که اگر بخواهیم صادرات و واردات هوایی تقویت شود، باید نرخ سوخت هواپیماهای باری تعدیل شود. ما اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم اما تاکنون دولت تصمیم جدی برای یکسان‌سازی نرخ سوخت هواپیما‌های مسافربری و باری نگرفته‌ است. وی اضافه کرد: اگر نرخ سوخت هواپیماهای باری به نرخ سوخت هواپیماهای مسافربری نزدیک شود این امر در جابه‌جایی بار و خصوصا میوه‌وتره‌بار ‌تولیدکنندگان داخلی موثر است و به صادرات این کالاها‌ به بازارهای هدف ‌کمک بسزایی می‌کند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تاکنون از سوی دولت اطلاعیه‌ای مبنی بر افزایش قیمت سوخت هواپیما مطرح نشده است‌، گفت: اگر نرخ سوخت پروازهای مسافری افزایش یابد، قطعا این افزایش نرخ سوخت تاثیر بسزایی در قیمت بلیت پروازها دارد زیرا یکی از هزینه‌های اصلی شرکت‌های هواپیمایی، نرخ سوخت است.

تکذیب گرانی قیمت بلیت قطار

مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز گرانی قیمت بلیت قطار را تکذیب کرد و گفت: با توجه به اینکه قیمت گازوییل تغییر نکرده است، اصلاح نرخ بنزین تاثیری در قیمت بلیت قطار نخواهد داشت. سعید رسولی درباره تاثیر اصلاح نرخ بنزین بر قیمت بلیت قطار گفت: با توجه به اینکه فعلا نرخ گازوییل افزایش نداشته است، قرار نیست بلیت قطار نیز افزایش قیمت داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به بهانه اثر افزایش قیمت بنزین روی سایر کالاها، خواهان افزایش نرخ بلیت قطار شوند توضیح داد: افزایش قیمت بنزین بر سایر کالاها هیچ ارتباط منطقی ندارد و آنهایی که به بهانه اصلاح قیمت سوخت، اقدام به گرانی دیگر کالاها می‌کنند، اقدامی متقلبانه انجام می‌دهند. اثر وضعی هر شرایط و اتفاقی باید در همان حوزه بررسی شود و دستگاه‌های نظارتی نیز باید در خصوص سوءاستفاده برخی تولیدکنندگان یا ارائه‌دهندگان خدمات که گرانی کالا و خدمات را به گران شدن بنزین ربط می‌دهند، ورود جدی کنند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هیچ گونه افزایش قیمت بلیت قطار نداریم، یادآور شد: در دنیا به دلیل قیمت بسیار بالای سوخت، مردم به مودهای حمل‌ونقلی کم‌مصرف‌تر و ارزان‌تر که در رأس آنها حمل‌ونقل ریلی قرار دارد، متمایل هستند.

این مقام مسوول جلوگیری از هدررفت سوخت با افزایش حمل‌ونقل ریلی را از مزایای اصلاح نرخ بنزین دانست و گفت: با توجه به اینکه با اصلاح قیمت سوخت، میزان سفرهای شخصی حومه‌ای از شهرهای اقماری به تهران کاهش می‌یابد، انتظار داریم تا سفرهای حومه‌ای ریلی نیز افزایش یابد. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه برای بررسی درخواست افزایش قیمت بلیت قطار از سوی شرکت‌های ریلی با این بهانه که افزایش نرخ بنزین بر قیمت کالاهای مصرفی در سفرهای ریلی اثر می‌گذارد، باید جلساتی را با انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی برگزار کنیم، ادامه داد: همچنین برای توسعه سفرهای حومه‌ای ریلی به کلانشهر‌ها و خصوصا پایتخت جلساتی را نیز قرار است با مدیران شهرداری تهران برگزار کنیم.

کرایه تاکسی‌های بین‌شهری فعلا افزایش نمی‌یابد

در بخش حمل‌ونقل زمینی نیز مدیرکل مسافری سازمان راهداری گفت: فعلا قرار نیست کرایه خودروهای سواری کرایه بین‌شهری افزایش یابد.داریوش باقرجوان، مدیرکل مسافری سازمان راهداری درباره تاثیر اصلاح نرخ بنزین در کرایه حمل‌ونقل عمومی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵ تا ۳۶ هزار دستگاه خودروی سواری کرایه جاده‌ای عمومی با پلاک «ع» در جاده‌ها تردد دارند که تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به مسافران خدمات می‌دهند و مشمول اصلاح نرخ بنزین هستند. وی درباره سهمیه سوخت این خودروها و تاثیر آن بر کرایه آنها گفت: قرار است تا پایان ماه جاری با کرایه موجود به فعالیت خود ادامه دهند تا دستورالعمل‌های مربوطه به سازمان راهداری ابلاغ شود.

کد مطلب: 42454| زمان انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۴ ۱۰:۱:۱۰| نسخه چاپی
:: نقل و نشر مطالب با ذکر نام منبع بلامانع است ::
طراحی و تولید : دلتا وب