کد مطلب: 31601| زمان انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۲ ۸:۰:۱۰| نسخه چاپی
90 درصد افرادی که باجرثقیل کار می کنند،صلاحیت استفاده از آن را ندارند

90 درصد افرادی که باجرثقیل کار می کنند،صلاحیت استفاده از آن را ندارند

شهرداری حمل و نقل - ایران نیوز24:معاون پیشگیری و ایمنی آتش نشانی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری چهارمین همایش و نمایشگاه ملی جرثقیل ، لیفتینگ ، لیفتراک و صنایع وابسته که 4و3 شهریورماه امسال در پژوهشکده صنعت نفت برگزار می شود ، اظهار کرد: استانداردهای بین المللی در زمینه استفاده از جرثقیل ها در کشور بومی سازی شوند .

به گزارش دبیرخانه این همابش، محمود قدیری با بیان اینکه مدیریت واحد و یکپارچه ای برای استاندارد جرثقیل و صنایع وابسته در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: سازمان های بسیاری در بحث تدوین استاندارد برای این صنعت دخیل هستند و اگرچه استاندارد بین المللی در زمینه ایمنی این دستگاه ها وجود دارد اما هنوز بومی سازی نشده اند و ضروری است با تغییراتی اندک به منظور استفاده در کشور بومی سازی شوند. وی ادامه داد: نظارت بر عملکرد جرثقیل های ایستاده در کشور بسیار پایین است و نهادی مانند وزارت کار که قانونا نهاد ناظر است فاقد نیروی انسانی لازم به منظور نظارت بر عملکرد این دستگاه ها است.

قدیری با بیان اینکه در شهر تهران 950 جرثقیل ایستاده وجود دارد که 670دستگاه آن فعال است، خاطرنشان کرد:90 درصد افرادی که با این دستگاه ها کار می کنند فاقد صلاحیت لازم برای استفاده از این ابزارها هستند و نظارت درستی نیز بر عملکرد آنها صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: وقتی سیستم ساماندهی شده برای نظارت بر عملکرد برخی از خدمات وجود ندارد کارفرمایان و مالکین که به دنبال کاهش هزینه های خود هستند گرایش به سمت شرکت هایی پیدا می کنند که این خدمات را با هزینه کمتری ارائه می دهد. قدیری با بیان اینکه بسیاری از این دستگاه ها قدیمی و مستعمل بوده و حتی به صورت دست دوم از کشورهای دیگر وارد شده اند، عنوان کرد: استانداردهای بین المللی که برای استفاده از این دستگاه ها وجود دارد سخت و دشوار نیست مهمترین بخش آن که روشهای بهره برداری است اگر مطابق با استاندارد باشد نقش بسیاری در کاهش خسارات مالی و جانی چه برای بهره بردار و چه برای کسانیکه در مجاورت آن قرار دارند خواهد داشت.

معاون پیشگیری و ایمنی آتش نشانی شهرداری تهران تصریح کرد: نصب و محل قرارگیری جرثقیل باید به گونه ای باشد که کمترین ریسک و خطر را برای عابران و کسانی به همراه داشته باشد که در مجاورت یا در محدوده عبور قرار دارند اما متاسفانه در برخی موارد به دلیل عدم رعایت این استانداردها حوادثی رخ می دهد که یکی از آنها حادثه سال گذشته خیابان خیام بود.وی ادامه داد: اگرچه از نظر آماری و ارقامی ممکن است آمار بالایی وجود نداشته باشد اما این بالانبودن آمار به دلیل ایمن بودن فعالیت ها نبوده و بیشتر به دلیل آن است که حجم فعالیتهای عمرانی که با استفاده از جرثقیل صورت می گیرد چندان بالا نیست.قدیری در پاسخ به این پرسش که با توجه به پایین بودن ضریب ایمنی دستگاه های مستعمل چه دستگاهی باید بر واردات آن نظارت کرده یا استانداردهای لازم را در این زمینه تدوین کند، خاطرنشان کرد: متولی تعیین کیفیت استاندارد سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی است اما این استانداردها الزامی نیست به این دلیل که با توجه به بالابودن حجم کار و فعالیت سازمان استاندارد عملا این امکان که این سازمان بتواند در همه عرصه ها نقش فعالی داشته باشد از دست رفته است.

وی اظهار کرد: دامنه شمول فعالیتهای سازمان استاندارد هم مربوط به کالاهای تولیدی و هم وارداتی است اما فعالیتهای این سازمان تا کنون برون سپاری نشده و تعداد آزمایشگاه های همکار با سازمان استاندارد بسیار اندک است در حالیکه در کشورهای توسعه یافته این میزان بسیار بالاست. معاون پیشگیری و ایمنی آتش نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه مدیریت سازمان استاندارد در نظر دارد که برخی از فعالیتهای این سازمان را برون سپاری کند، گفت: ازمایشگاه های بخش خصوصی با بالاترین تخصص برای ارزیابی کالاهای وارداتی یا تولیدی باید به سازمان استاندارد کشور در بحث کارشناسی و فنی کمک کنند و یکی از این زمینه ها نیز ارزیابی فعالیت و کیفیت جرثقیل ، لیفتینگ و صنایع وابسته به آن است.قدیری اظهار کرد: در جرثقیلهای ثابت اگر استانداردهای فنی رعایت نشود هیچ سازمانی قادر به متوقف کردن فعالیت آنها نیست و از سال گذشته در حادثه خیابان خیام شهرداری تهران و سازما آتش نشانی موظف شدند تا پیگیری های لازم را در این زمینه انجام دهند اما پیگیریها مشخص کرد که استاندارد فنی و ارائه خدمات لازم در این زمینه وجود ندارد .

کد مطلب: 31601| زمان انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۲ ۸:۰:۱۰| نسخه چاپی
:: نقل و نشر مطالب با ذکر نام منبع بلامانع است ::
طراحی و تولید : دلتا وب